                       A Missing Wikileak: All Roads Lead to Tel Aviv
                                                                   Dr. Ghayur Ayub

Tickers on different news channels were running fast at the bottom of the television screen. It was the evening before the next batch of Wikileaks were due for publication. I made sure to buy The Guardian – one of five newspapers publishing the documents. With remote control in hand, I was browsing through Sky News, BBC, CNN, Al-Jazeera and Press TV. To the best of my recollection, it was Sky News which caught my eye. The breaking news referred to a planned Israeli nuclear attack on two American cities, which were to be linked to Pakistan. America would have had a cause to respond in kind and take out Pakistani nuclear sites. I couldn't believe my eyes! I rewound the news to double check what I had just read. Thinking details would be published in the Guardian newspaper the following day I did not record it. Later, I rang a friend and told him about the mind-boggling news. The bizarre news kept me awake most of the night.

The next day I got the newspaper and went through it page by page. To my surprise, the "ticker news" could not be seen anywhere. I read it a couple of times but failed to find the particular piece. I could not understand how the newspaper missed such an important part of the leak? In pursuit, I opened the Wikileaks' website and browsed through it carefully; no luck again. Then, I Googled relevant questions pertaining to Israel; still no luck! To make it more direct, I refined my search based on the information I had read on television. Again no reference! The news had just disappeared from cyberspace. 

Doubts started emerging whether I had really seen that segment which was embedded in my mind despite me vividly remembering its content. In fact I called a friend about it. So what happened to the news?

The only explanation I can think of is that the news item must have leaked out by mistake and then swiftly been retracted. After all it is common knowledge that the leaks are selective. I have no idea who else watched it during that brief period it was on the air. Was it a coincidence that at that very moment I was browsing through the channels? Many would say yes. But I don't believe in coincidences. I call them part of 'cosmic language'. All it means is that nature talks to us in its own language that has no syllabi. I may write on this subject some other time. But for now I had to find the 'missing leak'.

During my search I came to know about a basic fact that even the embarrassment factor was not that high for the politicians and foreign diplomats as they all understood each other and routinely lied, which explains the uniformity in their reaction to the leaks by denying them. It also became apparent that the leaks related to Israel were primarily Iran-centric and that Iran's nukes pose an "existentialist threat" to Israel. 

It was interesting to find that before the leaks were publicized Netanyahu did not think they would seriously damage Israel's position. No wonder when he visited jubilantly Tel Aviv's Beit Sokolow, the home of the Israeli Journalists Association, for the prime minister's annual meeting with the Editors Committee, he was all smiles. This is the place where Ben Gurion used to hold secret meetings. 

Last year he skipped the event; however, this time around it was different because of the Wikileaks publication. He showed up to display his political command by sticking to his public agenda and sending a message to the White House of what was befalling President Obama. As if he knew there was now no fear that Washington would persist on the question of a settlement freeze or to accelerate negotiations on withdrawal from the territories. He felt confident that the settlement issue would take a back seat and it was time to press on other issues such as extremism in Arab and Muslim world.

At Beit Sokolow he announced "no one will now be able to allege that Israel is acting irresponsibly". Then he spoke about the Arab leaders urging them to "speak openly about Iran what they have been whispering to the Americans." Speaking his language in an interview with Time Magazine, Julian Assange sent an identical message "We can see the Israeli Prime Minister [Benjamin] Netanyahu coming out with a very interesting statement that leaders should speak in public like they do in private whenever they can".

Netanyahu was proud that Israel maintained information security and that sensitive conversations were not conveyed in diplomatic cables but in face-to-face meetings or via secure telephones. For a split second that "mysterious ticker" flashed back and I thought if only Netanyahu knew that a blunder had been committed by someone somewhere exposing Israel's intentions to start a nuclear nightmare!

He seemed content with the outcome of Wikileaks, ignoring what Huseyin Celik, the deputy leader of Turkish Prime Minister Erdogan's AKP Party had said about Israel. Celic accused Israel of engineering the leaks, questioning how Israel could announce before the release that it would not suffer from its publication. He queried, "How did they know that?"

Instead, Netanyahu was quoting Arab leaders from Egypt, Jordan and Persian Gulf States, that they were also fearful of the Iranian threat. He was right in his statement because Sheikh Mohammed bin Zayed, the crown prince of Abu Dhabi warned, "Iran will threaten Israel's existence should it go nuclear." He called Ahmadinejad a "Hitler", proposing that "if air strikes will not do the job in Iran the ground troops should be sent in." Similarly, Saudi King Abdullah wanted the U.S. to "cut off the head of the snake". 

Another UAE leader gave his reasons for Iran-bashing by saying that "Iran is establishing `sleeper emirates' across the Muslim world including south Lebanon, Gaza, Kuwait, Bahrain and the Eastern Province of Saudi Arabia with the mother of all `emirates' in southern Iraq and now in Yemen." Similar sentiments were heard from other pro-American leaders in the Arab world. One Israeli official stated, "the Arab countries are pushing United States towards military action more forcefully than Israel".

As opposed to these reports the American intellectual Noam Chomsky cited a Brookings Institution poll that 80 per cent of Arabs consider Israel as the main threat followed by the U.S. at 77 per cent. Only 10 per cent rated Iran as a danger. He concluded by stating, "When they talk about Arabs, they mean the Arab dictators, not the population, which is overwhelmingly opposed to the conclusions that the analysts-Clinton and the media-have drawn." According to another report, the Arab rulers "dare follow the American line completely, particularly if this includes a strike against Iran if they did, they'd risk popular revolts".

I found nothing but Iran-centric Wikileaks in the Jerusalem Post and other Israeli newspapers. They were reminiscent of the "Zimmermann Telegram" during World War I. The declassified documents of history tell us that in early 1917 the British cryptography unit ("Room 40") decoded a telegram from German Foreign Minister Arthur Zimmermann to his country's embassy in Mexico City proposing that the Mexicans launch a war against United States and retake Texas. The British showed the telegram to American diplomats. It prompted the Congress and U.S. President Woodrow Wilson to declare war on Germany which contributed to Germany's defeat at the end of 1918.

A few months after this episode of the "Zimmermann Telegram" the Bolshevik Revolution took place in Russia. The new leadership wanted to declassify the documents of the Czar's Foreign Ministry. The task was given to Leon Trosky – the people's commissar for foreign affairs. One of the documents revealed the 1916 Sykes-Picot Agreement in which Britain and France planned how they would carve up the Ottoman Empire and also promised a hefty slice to Russia which desired Istanbul and the Black Sea straits. What if the secrets were revealed at that time? Would it have changed the history?

The point I am trying to make is that exposure of secrets can influence events if they appear at the right moment, as in the case of the Zimmermann telegram. So what could be the reason for Wikileaks and how will it affect short and long-term relations amongst Muslim countries vis-a-vis pro-Israel lobbies in America. Would Netanyahu be resting in a comfort zone and constantly pressurizing Obama to stop interfering in the internal matters of Israel especially the settlements issue had the 'missing leak' been circulated? Here comes the million dollar question. Is there a 'missing leak' exposing Israel's heinous motives despite the leaked documents stating that "there is no Israel lobby involvement to involuntarily force US in a war to serve Jewish interests" and that "the world opinion is wielding towards declaring Iran as the head of a snake that must be cut off as the Saudi potentate described it." 

Not many would believe in the existence of such a 'missing leak'. Even my own lawyer daughter thinks I may have misread the news. But deep down, I know what I saw and read that evening. Perhaps 50 years from now this "ticker news" may show up in a slue of declassified documents similar to Zimmerman's secret telegram. The leaked telegram changed the course of history but the 'missing leak' cannot; as long as it remains missing. (1-12-11)        

      Australia Rejects Israeli-Ordered Media Censorship of Al-Manar
                                                                 Franklin Lamb* 


Australia's Parliament and main stream media may not differ all that much from other western countries when it comes to chronic groveling to its Zionist lobby. But like citizens in many countries, Australians sometimes courageously exhibit admirable independence and respect for their society's own values.

On December 10, 2010, whether by design or coincidence, International Human Rights Day, Australia's Communication and Media Authority (ACMA) released its much anticipated decision on whether to ban Lebanon's Al Manar TV channel from being broadcast down under via the Indonesian PT Indosat satellite  (Palapa D) that was launched on 12/27/09. As in the US, which does ban Al Manar, the popular stations programming would, even if banned, still be available via internet live streaming.

"The Beacon"
Al Manar (" the Beacon"), affiliated with the Lebanese political party, social service organization and resistance movement Hezbollah, has been the target of an intensive Israel ordered international media assault for several years. Silvan Shalom, former Israeli Foreign Minister, at a 2004 Herzliya Convention, outlined his government’s policy succinctly: "The Israeli Foreign Ministry intends to work actively to have Al Manar banned in other countries around the globe. It is Israel's intention to bring the seriousness of Al-Manar's broadcasts to the attention of the international community and to convince them to prevent Al-Manar from operating in as many countries as possible." 

The Arabic-language station, started in 1991, has twice been banned in Australia, but was cleared by ACMA (Australia's Communication and Media Authority) in 2009 and now again in 2010.

How ACMA arrived at its decision

To its credit, Australia's media watchdog agency took its work seriously and more than once resisted being railroaded by `Israel first' groups. ACMA's mandate was to address community concerns by aiming to prevent the broadcast of programs that directly attempt to recruit people, or solicit funds, for listed terrorist organizations.

Specifically ACMA wanted to know if Al Manar, via its programming, "directly recruited persons to join, or participate in, the activities of a listed terrorist organization; or solicited for or assisted in the collection or provision of funds for a listed terrorist organization." 

To determine this, ACMA translated, watched and carefully analyzed popular Al Manar program including the following:

Date of broadcast Program Description 

26 December 2009 (8th day of Ashura) Speech given by the Secretary-General of Hezbollah, Sayyid Hassan         

                                   Nasrallah. 
25 December 2009 (7th day of Ashura) Speech given by the Secretary-General of Hezbollah, Sayyid Hassan 

                                                 Nasrallah. 
15 December 2009 Advertisement Donation for al-Emdad charity. 
15 December 2009 (Interstitial) Our Dignity is Attributed to Martyrdom. Message to resistance fighters. 
15 December 2009 (Interstitial) Martyr memorial of Jihad Malek Hammoud. 
1 December 2009 (Manifesto speech) We Want Lebanon Strong and United. Speech given by the Secretary-

                                                  General of Hezbollah, Sayyid Hassan Nasrallah. 
17 November 2009 (Drama program) Syrian-produced drama series. 
15 November 2009 (Current affairs – Youth) Presenter discusses social networking sites with viewers. 
15 November 2009 (Current affairs - Ma'a Al Mushahideen (With the Viewer). Presenter discusses the war in 

                                                 Yemen with the viewers. 
5 March 2009 (Children's program) What is it? Children explain their illustrations. 
28 February 2009 (Current affairs - With the Event. Presenter discusses Islamic and Christian Holy sites  

                                                                          with the guest. 

In issuing its findings of fact and conclusions of law, ACMA found that Al Manar did not violate Australian law, and was free to broadcast in the country, ACMA did however, issue a caveat regarding two of the above listed programs, With the Event and With the Viewer. A majority of the ACMA board felt With the Viewers, on 15 November 2009, was in breach of clause 1.2 of the ACMA codes, and felt the program was not presented fairly. The ACMA also found the broadcast of the current affairs program, With the Event, on 28 February 2009, was in breach of clause 1.3 of the codes, as the program might gratuitously vilify a group on the basis of ethnicity and religion.

However, ACMA still issued a clean bill of health to Al Manar.

A minority on the ACMA board felt that Al Manar should not be held responsible for any code breaches with these two particular episodes because the ACMA survey of Al Manar programming makes clear that Al Manar presenters and program moderators routinely introduce programs objectively and try to moderate objectionable demeanor from their guests or viewers. Moreover, they pointed out that the With the Viewers and With the Event programs feature live audience participation. With the Viewers, one of the most popular shows in the Middle East, features people calling in to express their opinions on certain issues and current events. During With the Viewers, the presenter will cut calls that cross the ethical, religious, lines. 

Defamation is not allowed no matter who or what views are being discussed. For example, Palestinian refugees might call in to talk about their sufferings from the occupation and sometimes passions rise. All in all, With the Viewers and With the Event are thought by some ACMA analysts to be rather tame compared to certain American and Israeli programs where racist slurs and ethnic incitements are more common.

In fact, Al Manar has sometimes been criticized for being `too tame' in its wish to be a family oriented station while avoiding controversy. This observer was disappointed with Al Manar when on August 13, 2010 it pulled the widely praised and award winning series, "The Christ" (Al-sayid al-masih) by famed Iranian Director Nader Talebzadeh because of some murmurs of criticism from certain Christian politicians. The story line shows the Muslim point of view of Jesus and brilliantly presents his life as a prophet. Al Manar said it took the action "in respect of some sensitivities and to avoid any attempt for negative exploitation." However, they said, the series "reflects, with full honor and glorification, of Jesus' life, picture, role, pain and sacrifices."

What the ACMA decision means beyond Al Manar's clean bill of health

Sometimes the symbolism of an event exceeds the significance of the specific act itself. Few freedom of speech and objective media and journalism advocates are not praising Australia's stance in rejecting politically motivated assaults on broadcasting which is essentially all that the ACMA-Al Manar case represented.

In response, those crusading against Al Manar have issued their boiler plate objections including implying Australian anti-Semitism, ACMA incompetence and growing and dangerous Muslim influence.
Mark Leibler, AIJAC `s national chairman, said his organization was " outraged that ACMA ignored evidence that ads of a particular charity, al-Emdad were shown on Al Manar. Claiming this was a breach of Australia's anti-terrorism standards".

The council's executive director, Colin Rubenstein, urged ACMA, despite its findings, to ban the TV station " because it is associated with Hezbollah, which itself is Terrorist listed by the federal government. Rubenstein added "Al-Manar's raison d'etre is to radicalize Muslims around the world, including in Australia, to support Hezbollah's terrorist methods and goals. AIJAC believes any media organization owned and/or operated by any banned terrorist organization should also be banned in Australia."

Outside College Hall on the campus of the American University of Beirut, some students were discussing the ACMA decision. One young man from Egypt explained, "All Hezbollah has ever asked from those who may be wary of the Party for some reason or another is to keep an open mind. Sit with us, dialogue with us, give us a fair hearing on the facts as you see them. This is all Hezbollah or any party has the right to ask. Australia, to its great credit did just that. I have never met an Australian but I think they must be very fair minded people."

One political consequence of ACMA ruling may be to kill H.R. 2278, Florida Congressman Gus Bilirakas' "Terror TV" bill that AIPAC told him would target Al Manar and Hamas' TV station Al Aqsa, but it turns out would affect more than 64 Arab and Muslim satellite channels in 24 countries. The bill is currently in John Kerry's Senate Foreign Relations Committee and will likely never get out. " It's a goofy bill, we don't need the problems it would cause especially given the near universal condemnation it received from every government in the Middle East", one of Kerry's aides explained.

The Grinch

Meanwhile, Australian's Zionist lobby received a triple painful dose of disappointment from the Grinch who stole Hankakah this year when in addition to the ACMA shock, Australian Foreign Minister Kevin Rudd announced that his government would be tripling its contributions to, one of AIJAC's long pursued targets for dismantlement, the United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East (UNRWA) by providing AUD 18 million over the coming three years.

As if that were not enough holiday season punishment, AIJAC's Reubenstein ruminated about the fact that Secret cables from the US embassy in Canberra, provided exclusively to the Sydney Morning Herald by fellow Australian Julian Assange, founder of WikiLeaks, reveal that some Australian officials do not share the US-Israel assessment that Iran is a "rogue state". Australian intelligence agencies, much like the CIA and other western intelligence, actually see Iran's nuclear program as a strategy to deter foreign attacks, implying a possible positive aspect to Iran's work in the nuclear field.

AIJAC, while not giving up trying to close Al Manar in Australia, is now planning a geographical shift of its crusade, for the time being. The executive director of the Executive Council of Australian Jewry, Peter Wertheim, on 12/11/10 called on Canberra to demand that the Indonesian government immediately cancel the PT Indosat satellite with Al Manar "and finally grasp the true nature of the station, particularly the danger al-Manar poses vis-a-vis the radicalization of Indonesian Muslims".

What Israel and its international lobby appear concerned with, and not without some basis, given the potential penumbral effects of ACMA's ruling and what it means for the rest of the US-Israel politically inspired terrorism lists.

The American justice system is obviously not perfect. But to quote Julian Assange's on his release from Wandsworth's Victorian era prison on 12/16/10 with respect to Britain, "If justice is not always an outcome, at least it is not dead yet." In addition to what ACMA's administrative agency and quasi judicial findings did for broadcasting rights and free journalism, lawyers in America are hoping to do for many individuals unjustly targeted with various T-listings. There are many egregious cases that have never been judicially reviewed since the Plaintiffs are abroad. Some are extreme cases including one where children are T listed from traveling to the US to visit loved ones, as is the case with one former Minister in Lebanon's government and a leading political figure who has never been charged with terrorism and is not affiliated with Hezbollah or any other US T listed group.

Given the chance that American justice is not dead yet, it is hoped that, judicial review, on a case by case basis will shed light on the disgrace that is the US Treasury Department's over broad and likely to be found illegal corralling of citizens who might object to aspects of American foreign policy in the Middle East. If they receive a fair hearing on the facts, and unless a solid case to the contrary is proved and not merely hinted at, many are expected to be immediately de-listed.

If American courts apply the same fair standards exhibited by ACMA in Australia, in addition to the hapless fish netted individuals, Al Manar TV Channel, Nour Radio Station, and Jihad al Binna, and Waad Construction companies, among others, could be in a short line to be T de-listed. And none too soon! (1-12-11)

*This is one of Mr. Lamb’s Saturday Mid-east Reports.
